DIARY
20.05.2009 Sää vastustaa - Bad weather conditions

Jukka ja Pekka yrittivät eilen huiputtaa, mutta joutuivat neljän tunnin jälkeen kääntymään takaisin erittain kovan tuulen vuoksi Denali Passin kohdalla 5500 metrissa. Jääraudoista ja hakusta huolimatta pystyssa pysyminen oli erittäin vaikeaa kovissa virtauksissa. Laskeuduttuaan noin kolmasosan Denali Passin alapuolisesta rinteestä he kohtasivat soolona huipulle yrittävän coloradolaisen tohtori Gerald Myersin. Jukka antoi tiedot Denali Passin erittain huonoista tuuliolosuhteista. Gerald kuitenkin päätti jatkaa huipulle. Ylos mennessaan Gerald katosi. Jukka oli viimeinen henkilo, joka puhui hanen kanssaan. Yläleirissa Jukka ja Pekka puhuivat rangereiden kanssa ylös yrittäneesta Geraldista. Koska han ei palannut yläleiriin illalla tai yölla, rangerit aloittivat seuraavana aamuna massiivisen lentokone-etsinnän. Pilvinen sää kuitenkin häiritsi etsintöja. Jukka ja Pekka pitävät tänään lepopäivän ja yrittävät huipulle uudestaan huomenna, mikäli sää sallii. Myös Mark ja Reijo lähtevät huomenna huippua kohti, sään salliessa.

Jukka and Pekka tried to summit yesterday but had to turn back in Denali Pass 5500 m after 4 hours of work due to extremely high winds. Despite crampons and ice axe it was difficult to stand on the jet streams. After descending one third of the traverse under Denali Pass they met Dr Gerald Myers who was trying a solo ascend to the summit. Jukka gave the wind information on Denali Pass to Gerald who decided to go on. While ascending Gerald disappeared. Jukka was the last person to talk with him. In High Camp Jukka and Pekka discussed with the rangers about the Gerald ascending and the wind conditions. Since Gerald didn't return to High Camp rangers started a massive air search. Cloudy conditions prevented the effective search though. Jukka and Pekka will rest today and give another try for summit push tomorrow. Mark and Reijo will also try to summit tomorrow if the weather conditions are better.

2009 Denali